Jo piesātinātāka mūsdienās kļūst informācijas vide, jo vairāk aktualizējas nepieciešamība pēc medijpratības.
Vai tu zini, kā darbojas medija redakcija? Kā ziņās pamanīt emocionālo manipulāciju? Kas ir interneta troļļi, kāpēc rodas baumas un kā viltus ziņas ietekmē mākslīgais intelekts?
Informācija, ko ikdienā uztveram veido mūsu zināšanas un skatu uz pasauli, tāpēc turpmākajos mēnešos rubrikā “Īstziņas” kopā ar ekspertiem runāsim par dažādiem medijpratības elementiem un trenēsim kritisko domāšanu.
12.11.2020. rubrikas arhīvs
11.11.2020. rubrikas arhīvs
10.11.2020. rubrikas arhīvs
Kā Facebook zina, kas katru no mums interesē? Vai algoritmus, kuri veicina laika joslā rādīt saturu, kurš mums interesē izmanto tikai Facebook? Par šo tematu vairāk stāsta jauno mediju un digitālā mārketinga speciālists Arturs Mednis.
09.11.2020. rubrikas arhīvs
Katram ir tiesības brīvi paust savu viedokli un pārliecību sociālajos tīklos, pat ja tā ir maldinoša. Taču kā rīkoties ar viedokļiem, kuri veido greizas cēloņsakarības, skaidro pētnieciskā žurnāliste Inga Spriņģe.
15.10.2020. rubrikas arhīvs
Par to, kādi viltus ziņu un dezinformācijas izplatības veidi mūs apdraud nākotnē, uzzini rubrikā “Īstziņas” par to, stāsta NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra vadītājs Jānis Sārts.
14.10.2020. rubrikas arhīvs
Šodienas rubrikā “Īstziņas” tēma – paslēptā politika. Sociālajos tīklos iespējams izveidot izklaidējošas grupas, taču reizēm tajās tiek reklamēta arī kāda politiskā partija. Kāds ir šāda satura mērķis vairāk stāsta pētnieciskā žurnāliste Inga Spriņģe.
13.10.2020. rubrikas arhīvs
Kas ir interneta troļļi, kādu saturu tie rada un kādēļ ir svarīgi šo saturu atšķirt no īstām ziņām. Plašāk par troļļiem stāsta NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra vadītājs Jānis Sārts.
12.10.2020. rubrikas arhīvs
Šodienas rubrikā “Īstziņas” tēma – politika un politiķi sociālajos tīklos. Mūsdienās ikviens var paust savu viedokli un idejas sociālajos tīklos – šo iespēju aktīvi izmanto arī dažādu politisko spēku pārstāvji. Kā tas ietekmē sabiedrību, stāsta mediju eksperte un RSU asociētā profesore Anda Rožukalne.
17.09.2020. rubrikas arhīvs
Dažādās krīzes situācijās baumām ir labvēlīga augsne, tādēļ šīs dienas tēma – baumas, kas izplatās krīzes laikā. Kā baumas izplatās medijos? Kāpēc dažādas krīzes ir tik labvēlīga augsne baumām stāsta pētnieciskā žurnāliste Inga Spriņģe.
16.09.2020. rubrikas arhīvs
Kas ir informatīvais karš un kā tas izpaužas Latvijā, stāsta NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra vadītājs Jānis Sārts.
15.09.2020. rubrikas arhīvs
Šodien rubrikā par to, kas ir propaganda un kādam mērķim tā tiek lietota medijos. Kā propaganda izpaužas mūsdienās? To jautājām NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra vadītājam Jānim Sārtam.
14.09.2020. rubrikas arhīvs
Rubrikas “Īstziņas” tēma – Latvijas informatīvā telpa. Ko saprotam ar jēdzienu “informatīvā telpa”? Latvijā iedzīvotāji runā gan latviski, gan krieviski, līdz ar to ziņas arī tiek lasītas abās valodās. Bet, vai informācija kādā no valodām atšķiras? Par to stāsta mediju eksperte un RSU asociētā profesore Anda Rožukalne.
13.08.2020. rubrikas arhīvs
“Īstziņas” par to, kā maldinošas ziņas izmanto stereotipus, lai cilvēkos radītu asas emocijas, tādā veidā mazinot iespēju, ka ziņa tiks kritiski izvērtēta. Vairāk par stereotipiem stāsta klīniskā psiholoģe Marija Ābeltiņa.
12.08.2020. rubrikas arhīvs
Kas ir pseidozinātne un kur mēs to varam redzēt dažādos medijos? Kādi ir pseidozinātnes cēloņi un riski? Par to rubrikā “Īstziņas” saruna ar pētniecisko žurnālisti Ingu Spriņģi.
11.08.2020. rubrikas arhīvs
Šodienas rubrikā “Īstziņas” tēma – emocionālā manipulācija ziņās. Viena no visiedarbīgākajām metodēm, kā panāk viltus ziņu un dezinformācijas izplatību, ir pielietot emocionālo manipulāciju. Vairāk stāsta klīniskā psiholoģe Marija Ābeltiņa.
10.08.2020. rubrikas arhīvs
Šonedēļ raidījumos runāsim par to, kas ir viltus ziņas un dezinformācija. Apskatīsim vairākus elementus, no kā tās sastāv, lai vieglāk varētu dezinformāciju identificēt un pamanīt. Plašāk šo tēmu skaidro Latvijas Drošāka interneta asociācijas vadītāja Maija Katkovska.
16.07.2020. rubrikas arhīvs
Šodien rubrikā “Īstziņas” tēma – “klikšķu žurnālistika” un reitingi. Kāpēc daži ziņu portāli izvēlas ziņām veidot sensacionālus virsrakstus un kāpēc medijam nepieciešami skatītāji jeb “klikšķi”? Vairāk par šo tēmu stāsta stāsta mediju eksperte un RSU asociētā profesore Anda Rožukalne.
15.07.2020. rubrikas arhīvs
Mūsdienās, informācijas avotu, faktu un notikumu klāsts ir ļoti plašs, kā žurnālisti pārbauda informāciju un atlasa faktus no maldiem, to uzzini šīs dienas rubrikas “Īstziņas” ietvaros, atbildi sniedz Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas vadītājs Kristers Pļešakovs.
14.07.2020. rubrikas arhīvs
Šodienas rubrikā “Īstziņas” tēma – medija dienaskārtība. Katru dienu Latvijā un pasaulē notiek ļoti daudz notikumu – tiek pieņemti lēmumi, notiek pasākumi un protesti, nelaimes gadījumi un skandāli, tiek atklātas netaisnības un sniegta informācija par aktuālāko. Bet kā mediji zina, kas ir aktuālākais? Par to, kas veido ziņas svarīgumu un kā tās tiek izvēlētas, stāsta portāla Delfi galvenais redaktors Ingus Bērziņš.
13.07.2020. rubrikas arhīvs
Radio Skonto Kurzeme rubrikā “Īstziņas” šonedēļ uzzini par mediju darbu. Šīs dienas raidījuma tēma – redaktors un žurnālisti. Pārsvarā ikvienā medijā strādā cilvēki, kuri rada saturu, dodas uz intervijām, veido diskusijas un skaidro sarežģītus procesus sabiedrībai saprotamā valodā, kā arī cilvēki, kuri izlemj, kāds tieši saturs tiks radīts un šo visu informāciju pārbauda. Kādus pienākumus veic redaktors un kādus – žurnālisti, to jautājām Delfi galvenajam redaktoram Ingum Bērziņam.
18.06.2020. rubrikas arhīvs
Šodienas tēma – attēli un video medijos. Mūsdienās uzņemt attēlus un video iespējams teju jebkurā vietā un laikā, tāpēc arī cilvēki tiem uzticas – liekas, ja es to redzu, tad tā ir patiesība. Tomēr ne vienmēr tā ir, jo, attīstoties tehnoloģijām, attīstījušās arī iespējas ar vizuāliem materiāliem veikt dažādas manipulācijas. Par dažādiem vizuāliem maldināšanas veidiem stāsta Latvijas Drošāka interneta asociācijas vadītāja Maija Katkovska.
17.06.2020. rubrikas arhīvs
Radio Skonto Kurzeme rubrikas “Īstziņas” tēma – ziņa vai reklāma? Atšķirības starp ziņu un reklāmu liekas pašsaprotamas, taču ne vienmēr tās ir tik viegli pamanīt. Kam pievērst uzmanību ziņā, lai ātri to atšķirtu no reklāmas un piemērus par paslēptām reklāmām stāsta portāla Delfi galvenais redaktors Ingus Bērziņš.
16.06.2020. rubrikas arhīvs
Svarīgi informāciju lasīt vai skatīties ne tikai vienā, bet vairākos medijos. Bieži vien kā viens no medijpratības elementiem tiek minēta informācijas pārbaude dažādos satura kanālos. Bet kāpēc gan tas būtu jādara, ja par aktualitātēm vēsta visi? Kāpēc saturs atšķiras un kāpēc ir bīstami uzticēties tikai vienam medijam, skaidro Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas vadītājs Kristers Pļešakovs.
15.06.2020. rubrikas arhīvs
Rubrikas “Īstziņas” tēma – kritiskā domāšana. Kritiskā domāšana nozīmē spēju izvērtēt informācijas petiesumu un ticamību, balstoties uz dažādiem kritērijiem, bet kādi tie ir un kā tos trennēt, stāsta mediju eksperte un Rīgas Stradiņa universitātes asociētā profesore Anda Rožukalne.
Lai uzzinātu – klausies!
Projektu ĪSTZIŅAS finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par ĪSTZĪŅAS saturu atbild SIA Radio Skonto Kurzeme.