Tālrunis: 67 22 88 55, SMS/WhatsApp: 27 22 88 55, e-pasts: studija@radioskonto.lv

Daudzu gadu garumā Eiropas iedzīvotāji ir atzinuši radio par uzticamāko mediju ne tikai tradicionālo (radio, prese un TV), bet arī digitālo mediju vidū. Radio klausītāju auditorijas rādītāji dažādās pasaules valstīs liecina par cilvēku uzticēšanos radio arī krīzes laikā, kas šogad pārsteidza visu pasauli.

Dažādu pasaules valstu pētījumi un statistika liecina, ka tradicionālie mediji, kā piemēram, radio, ir populāra izvēle ne tikai tādēļ, ka cilvēki vēlas būt informēti par jaunumiem un izglītoties, bet arī izjust kopības un piederības sajūtu, nezaudējot saikni ar pārējo pasauli.

Saskaņā ar Apvienotās Karalistes komercradio staciju nozari pārstāvošās organizācijas Radiocentre datiem, Apvienotajā Karalistē COVID-19 pandēmijas laikā vietējā un nacionālā mēroga radio stacijas ziņoja par tiešsaistes klausītāju skaita pieaugumu vidēji dienā robežās no 15% līdz pat 75%.  Daudzi radio klausītāji mainīja ierasto radio klausīšanās veidu, pārslēdzoties no radio klausīšanās auto uz savas iemīļotās radio programmas atskaņošanu tiešsaistē savās mājās. Absolūtais vairākums jeb 85% no komercradio staciju klausītājiem Apvienotajā Karalistē pēc karantīnas turpina klausīties radio tādā pašā un lielākā apmērā nekā pirms ierobežojumu noteikšanas. Būtiska daļa šīs auditorijas (38%) pēc COVID-19 pandēmijas klausās radio vidēji par 1 stundu un 45 minūtēm vairāk, palielinot kopējo komercradio klausīšanos laiku līdz 26 stundām nedēļā.

Amerikas Savienotajās Valstīs cilvēki, kas COVID-19 pandēmijas laikā strādāja attālināti, radio klausījās tādā pašā apjomā (95%) kā klātienē strādājošie darbinieki. Radio patēriņš pieauga, jo 83% amerikāņu apgalvoja, ka viņi tradicionālo radio klausās tikpat daudz un vairāk nekā pirms COVID-19 pandēmijas.

Austrālijā radio klausītāji visā COVID-19 ierobežojumu laikā nedēļā veltīja radio vidēji par 1 stundu un 46 minūtēm vairāk nekā pirms pandēmijas. Turklāt 72% austrāliešu COVID-19 pandēmijas laikā klausās radio tikpat daudz un vairāk. “Nav šaubu, ka radio sasniedz Austrālijas auditoriju COVID-19 pandēmijas laikā. Lai arī ierobežojumu laikā iespējams ir mainījusies radio klausīšanās vieta, auditorija ir lojāla radio un joprojām savos radio aparātos meklē pazīstamas un uzticamas balsis, kuras sniedz jaunākās ziņas un izklaidē neatkarīgi no diennakts laika” saka Austrālijas komercradio nozari pārstāvošās organizācijas Commercial Radio Australia izpilddirektors Joan Warner.

Indijā kopējais radio klausītāju skaits ir 51 miljons cilvēku un 82% cilvēku COVID-19 laikā ir klausījušies radio. Ievērības cienīgs ir fakts, ka radio klausīšanās mājās ir pieaugusi par 22% punktiem (no 64% uz 86%). Savukārt laiks, ko Indijas iedzīvotāji pavada, klausoties radio, pandēmijas laikā ir palielinājies par 23% līdz 2,36 stundām dienā, ierindojoties otrajā vietā uzreiz aiz televīzijas.

Itālijā par spīti jaunajiem radio klausīšanās paradumiem COVID-19 pandēmijas laikā, kad 67% iedzīvotāju krietni retāk brauca ar auto, bet 30% vairs nedevās uz darbu, ietekme uz radio auditorijas apmēriem bija minimāla. Faktiski 81% no tiem radio klausītājiem, kuri pirms COVID-19 pandēmijas bija klausījušies radio, turpināja to darīt un esošajiem klausītājiem pievienojās 2,4% jaunu radio klausītāju. Kopumā samazinājums radio klausītāju skaitā automašīnās tika kompensēts ar radio klausītāju skaita pieaugumu mājās, kā arī dažādās ierīcēs papildus ierastajiem radio aparātiem – TV, viedtālruņos, planšetdatoros un citās viedierīcēs.

Spānijā pirms pandēmijas lielākā daļa radio klausītāju patērēja radio vidēji no 15 minūtēm līdz divām stundām dienā, savukārt pandēmijas laikā no 30 minūtēm līdz trim stundām. Spānijas radio klausītāji ne tikai klausās radio vairāk, bet arī ir dažādojuši radiostaciju izvēli (ar atšķirīgu ideoloģisku nostāju). Turklāt, ja pirms pandēmijas spāņi radio klausījās pamatā vienatnē, tad pandēmijas laikā puse radio klausījās kompānijā – darbā vai savu mājokļu dzīvojamās istabās.

Latvijā jaunākie pieejamie radio auditorijas mērījumi (Ziema – Pavasaris 2020), ko veic KANTAR, uzrādīja nelielas izmaiņas radio klausīšanās paradumos, palielinoties klausītāju skaitam mājās (no 32% vidēji dienā uz 33%) un samazinoties automašīnās (no 39% vidēji dienā uz 38%). Tomēr kopumā radio klausītāju skaitu COVID-19 pandēmija neietekmēja un vidēji nedēļā arī pandēmijas laikā radio klausījās absolūtais vairākums jeb 86% Latvijas iedzīvotāju.

 

Datu avoti:
European Broadcasting Union’s Media Intelligence Service, Trust in media 2020
Radiocentre, Commercial radio sees double-digit listening uplift as UK tunes in from home during lockdown, Press releas, March 2020.
Radiocentre, Commercial Radio A force for good, July 2020
Nielsen, Custom Nielsen study, March 2020
Commercial Radio Australia and GFK Radio Ratings in Australia, February – March 2020
GFK COVID-19 Study, Australia, April 2020
AZ Research PPL, Banglore, Impact on Media consumption in Urban India, April 2020
The Association of European Radios, ER special bulletin, 6th edition, Radios and COVID19,  April 2020
KANTAR Latvijā, Radio auditorijas pētījums, Ziema – Pavasaris 2020